[ Belgique ] R8 : bouclage du ring de Courtrai
Posté: Mar 26 Avr 2011 15:23
Bonjour
J'ai trouvé ceci comme info (désolé c'est du neerlandais ) , cela viserait à boucler le ring de Courtrai dans sa partie nord (à feux ) :
Plus recensement une info sur un début de travaux (désolé toujours en néerlandais ) :
Une chose qui serait pas mal également sur ring de Courtrai , c'est de finir l'échangeur avec l'A19 qui est incomplet et à priorité à droite par dessus le marché !
J'ai trouvé ceci comme info (désolé c'est du neerlandais ) , cela viserait à boucler le ring de Courtrai dans sa partie nord (à feux ) :
R8 - Werken doortrekken Ringlaan en Noordlaan in Kuurne
Werken Ringlaan en Noordlaan in Kuurne nog deze maand van start
Het is zover. Vanaf midden maart starten de eerste werken op en rond de R8 in Kuurne. De R8 (Ringlaan) wordt deels doorgetrokken en krijgt een betere aansluiting met de industriezone Kuurne via de Noordlaan. Vooraleer deze werken in opdracht van de afdeling Wegen en Verkeer West-Vlaanderen starten, gaan eerst de nutsmaatschappijen aan de slag. Wanneer de nutsmaatschapijen klaar zijn, begint Aquafin met de rioleringswerken en de aanleg van een bufferbekken.
Hier volgt een algemene voorstelling van de werken:
[img]http://www.wegenenverkeer.be/images/stories/projecten/R8/situering_werken.jpg[/img
Werken Agentschap Wegen en Verkeer
DOEL
Met de heraanleg van de R8 ter hoogte van de Noordlaan wil het Agentschap Wegen en Verkeer een betere bereikbaarheid realiseren van het bedrijventerrein. Het kruispunt van de Ringlaan met de Noordlaan wordt dé toegangspoort voor de industriezone. Tegelijk moet ook de verkeersveiligheid verbeteren en moeten er speciale voorzieningen voor zwakke weggebruikers komen.
AARD VAN DE WERKEN
Situering werken Agentschap Wegen en Verkeer
De R8 (Ringlaan) wordt verder doorgetrokken tot voorbij de Noordlaan, net voor de Heirweg. Hiervoor wordt de middenberm op de Ringlaan opgehoogd.
Het kruispunt van de Ringlaan met de Noordlaan wordt heraangelegd en omgevormd tot dé toegangspoort voor het bedrijventerrein. Er komt een tunnelkoker zodat het verkeer komende uit de Noordlaan onder de nieuwe ring door kan en zo de Ringlaan richting E17 kan oprijden. Ook fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van die tunnelkoker. Verder worden er dubbelrichtingsfietspaden aangelegd op de Noordlaan.
Het gevaarlijke kruispunt van de R8 met de Izegemsestraat wordt ook heringericht om de verkeersveiligheid op het kruispunt en in de omliggende straten te verbeteren. Nu wordt de Izegemsestraat regelmatig gebruikt als toegang tot het industrieterrein. Door de Izegemsestraat door te knippen ter hoogte van de R8 kunnen auto's en vrachtwagens niet langer doorsteken en worden ze gedwongen om de toegangspoort via de Noordlaan te gebruiken. Op die manier kan het sluipverkeer een halt toegeroepen worden. Fietsers en voetgangers kunnen wel nog oversteken via een tunnelkoker.
De Noordlaan zelf krijgt ook een gewijzigde verkeerssituatie na de werken. In functie van het mobiliteitsplan van Kuurne komt er eenrichtingsverkeer voor auto's en vrachtwagens. Fietsers krijgen een dubbelrichtingsfietspad. De Industrielaan wordt ter hoogte van de Noordlaan doorgeknipt zodat wie uit de Industrielaan komt enkel nog rechtsaf kan maar niet meer rechtdoor kan oversteken. In de plaats kan een keerbeweging worden gemaakt in het noorden van de Noordlaan, vlak voor de St-Katriensteenweg.
De werken zijn geraamd op 4,5 miljoen €.
FASERING & HINDER
Een exacte startdatum is momenteel nog niet gekend.
De vermoedelijke duur van de werken is geraamd op 170 werkdagen.
Zodra de aannemer gekend is en de detailplanning opgesteld, volgt meer info.
Voorbereidende fase
Voorafgaand aan de eigenlijke werken kan er al gestart worden met de voorbelasting van de tunnelkoker. Dat is een simulatie waarbij de draagkracht van de grond wordt onderzocht zodat nadien de funderingen correct kunnen aangelegd worden. Hiervoor wordt er een grote hoeveelheid grond aangebracht op de plaats waar de koker komt.
Fase1
Start aanleg tunnelkoker in de middenberm onder de door te trekken R8 ter hoogte van de Noordlaan.
Fase 2
Heraanleg kruispunt Noordlaan/R8. Er komen verkeerslichten en een infozone.
Deze fase kan pas starten wanneer de werken van Aquafin op deze locatie zijn afgerond (na fase 2a van Aquafin => vermoedelijk midden 2012).
Fase 3
Aanleg fietspaden Noordlaan.
Fase 4
Aanleg fietsers- en voetgangerstunnel onder R8 thv Izegemsestraat.
Pas nadat de tunnelkoker onder de R8 open is voor verkeer kan gestart worden met deze fase.
Fase 5
Doortrekken R8 tussen Izegemsestraat en Heirweg en aanleg van nieuwe op- en afritten.
HINDER
De meeste werken zullen weinig hinder veroorzaken op de bestaande wegen. Er zal altijd minstens 1 rijstrook berijdbaar blijven. Ook de bedrijven blijven steeds toegankelijk.
Plus recensement une info sur un début de travaux (désolé toujours en néerlandais ) :
Het Nieuwsblad 22-04-2011 wrote:Na paasverlof start voorbereidende werken AWV aan R8 in Kuurne
KUURNE - Sinds midden maart zijn de nutswerken gestart aan de R8 in Kuurne. Op dinsdag 26 april starten ook de rioleringswerken van Aquafin ter hoogte van de Noordlaan, net zoals de voorbereidende grondwerken voor de doortrekking van de R8 tussen de Izegemstraat en de Heirweg in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer.
In de middenberm tussen de beide Ringlanen zal de aannemer, de vroeger al gerealiseerde aarden wallen verder aanvullen. In totaal zal ongeveer 130.000 ton aarde nodig zijn. Omdat een dergelijke massa zich moet 'zetten' gebeurt dit alles in geleidelijke stappen. In totaal zullen deze voorbereidende grondwerken 2 maanden in beslag nemen.
Gedurende deze periode zal het doorgaand verkeer altijd mogelijk zijn. Wel zal in eerste fase slechts 1 rijstrook kant buitenring van de Ringlaan, N395a, beschikbaar zijn tussen de Heirweg en de Izegemstraat. In een tweede fase zullen ook de op- en afrit van de R8 aan de Izegemstraat op één rijstrook gebracht worden om het werfverkeer toe te laten veilig de middenberm te bereiken. Later dit jaar zal ook de realisatie van de kokerbrug aan de Noordlaan en de fietsertunnel aan de Izegemstraat van start gaan.
Une chose qui serait pas mal également sur ring de Courtrai , c'est de finir l'échangeur avec l'A19 qui est incomplet et à priorité à droite par dessus le marché !